Den finansielle kompetence hænger i høj grad sammen med den sociale kompetence

Hvis man skal låne penge, er det ikke nok bare vide om budgetter og matematik, hvis man tror på Rolf Haubl. Ifølge den tyske psykolog, der har netop har forsket i penges psykosociale betydning og konsekvenser, så skal man opsøge psykologen, hvis du har problemer med privatøkonomien og ikke bankrådgiveren. Det skal selvfølgelig understreges, at det er sagt med en humoristisk undertone, men der er noget sandhed i udsagnet.

  • Corudan
  • Bliv gældsfri
  • Gældsanalyse
  • Hvis du ikke kan låne penge
  • Hvis du er i RKI
  • Gældsrabat
  • Gældsrådgivning
  • Ansøg om hjælp

Penges psykosociale konsekvenser og betydning

Pointen er, livhistoriske traumer og konflikter, som ikke er bearbejdede, kommer til udtryk ved den måde, som vi i dagligdagen omgiver pengene på. Haubl konkluderer meget enkelt, det er ikke nok kun at vide noget om renter og renters rente. Man skal simpelthen også kende til sine følelser og sine følelser i forhold til penge. Haubl mener nemligt, at problemer med pengene vil udtrykke sig i relationsproblemer, fordi at bindeleddet mellem pengene er mennesker. Den finansielle kompetence vil simpelthen kræve følelsesmæssige kompetencer.

Børn skal lære om penge

Synspunktet fra Haubl går simpelthen ud på, at børnene skal lære, hvordan man har omgang med pengene lidt ligesom at vi være dem at stave, læse og skrive. Selvom det kan være et smule gammeldags synspunkt, så mener Haubl, at det i mange familier tabu at snakke om penge og økonomi.

Ligesom mange andre ting lærer børnene meget af at observere deres forældre og voksne, og af hvad, de voksne og forældrene fortæller dem om penge. Hvis ikke der er lighed imellem, hvad forældrene gør med pengene og hvad, de fortæller børnerne om penge, vil denne dobbelthed gå videre til børnene. Dobbeltheden vil præge børnene meget mere, end hvad forældrene fortæller børnene om pengene. De er simpelthen rollemodeller i forhold til, hvordan de behandler penge. Hvis forældrene siger det ene, men gør noget andet, vil det blive tvetydigt for børnene.

Når børnene er vokset op, kan de bevidst eller ubevist vælge imellem at tage afstand fra deres opdragelse eller gør det samme som forældrene. Børnene kan altså arve eller tage afstand fra den måde forældrene behandlede penge på. Det kan for eksempel være, at forældrene har været nærrige og når børnene vokser op, vælger de bevidst ikke at være nærrige.

Den økonomiske kompetence er desuden præget af kulturen

En anden vigtig ting er også at den finansielle kompetence i høj grad hænger sammen med kulturen. I gamle dage var det i højere grad en æresag at man arbejdede hårdt for sine penge. Det er klart, at denne tendens ikke er fjernet 100 procent, men tendensen er i højere grad ændret til at idealet er, at pengene skal arbejde for en istedet. Selvom at finanskrisen indtrådte i 2007 og at denne tendens fik et knæk, er det stadig en udbredt tendens.

Få information om at TV pakker!

Ved at tilmelde dig nyhedsbrevet får du tilsendt information om TV pakker.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *